Thursday, June 25, 2020

Norgesferie, del 2: Det glade sørland

Noen nordmenn klager og jamrer seg over at man ikke får reise på sydenferie i år, men løsningen finnes jo i vårt eget land. Sørlandet er helt klart Norges syden!

For snart to uker siden fikk jeg den ultimate feriefølelsen da jeg reiste til Grimstad og Kristiansand, og termometeret viste godt over 25 grader hele turen. Riktignok har jo hele Norge hatt slike temperaturer den siste tiden, men hear me out. Sørlandet er annerledes. Sørlandet er sommer. Sørlandet er sol, is, og bading, og menn i båtsko som beholder redningsvesten på mens de går på butikken. 

Reisen startet med tog fra Ås til Oslo, og en rundt fire timers busstur videre fra Oslo bussterminal til Grimstad. I Grimstad sto det mye kos på programmet; først en iskaffepause, så litt (vindus)shopping i de mange små butikkene i sentrum; Riips, Høyer, Meretes Atelier Lysthuset, og Littanna. Om kvelden ble det selvfølgelig middag og en drink på Apotekergaarden, som jeg faktisk vil påstå er min yndlingsrestaurant i hele Norge, eller kanskje verden? "Alle byer fortjener et sted som Apotekergaarden," sa jeg flere ganger i løpet av kvelden. Et avslappet og sjarmerende sted hvor man kan nyte god mat og drikke, og slå av en prat med de hyggelige ansatte. Et insider-tips er å bestille drinken Svaberget, min favoritt, som ikke står på menyen lenger. 

Apotekergaarden


Baren på Apotekergaarden

Min favorittdrink, Svaberget


Dag to i Grimstad gikk vi oss en tur gjennom sentrum ned til sjøen og langs brygga til Torskeholmen. Der kjøpte vi fiskekaker hos Fiskernes salgslag som vi spiste mens vi gikk videre. I Byhaven spilte Grimstad Musikkorps konsert i den friske brisen, og publikum holdt god avstand og hørte på korpsmusikken mens notene fløy gatelangs, mens humøret var på topp! 
Grimstad byr på mange sommertegn, blant annet brennmaneter.
Det ble ikke noen svømmetur denne gangen, for i sjøen var det invasjon av brennmaneter. Hver gang vi kikket i sjøen ble vi møtt av et oransje syn, som ikke så ut til å forsvinne med det første, dessverre. Likevel nøt vi godt av det fine været, og fikk nøye oss med å kjøle oss ned av vinden. 

Christiansholm Båthavn i Kristiansand
Turen gikk videre til Kristiansand, som var mitt hjem i 2014-2015. Idet jeg gikk av bussen i Kristiansand innså jeg at det var fem år siden jeg flyttet derfra, og jeg kan ikke forstå hvor tiden har blitt av, eller at jeg såvidt har vært tilbake i løpet av de fem årene. 

Iskaffestopp sammen med Elin på Drømmeplassen i Kristiansand
Fotostopp på Christianholm Festning
Ispause med Maren på Sval i Kristiansand
I Kristiansand var det enda varmere, og feriestemningen var til å ta og føle på i hele byen. I Kristiansand ble det selvfølgelig tid til både iskaffe på Drømmeplassen og hjemmelaget is hos Sval. Det ble også en tur langs bystranda, hvor de badelystne gjestene til tross for koronatiltakene lå tett i tett og solte seg. Istedenfor sand mellom tærne ble det derfor en fotostopp på Christianholm Festning med utsikt helt til Danmark! (Neida). Fint var det uansett, og det hele ble toppet med en seiltur under blå himmel og over knallblått hav.


Kristian har peiling på seiling

Livsnyter! 
I det hele tatt skal det mye til å ikke få feriestemning når man befinner seg i Norges syden. Isen smaker bedre, måkene skriker ikke i tritonusintervall, og sørlendingene snakker så spesielt at du faktisk begynner å tro at du har landet i utlandet! Takk for denne gang, Sørlandet! 

No comments:

Post a Comment